AUGUST DE PRIMA PORTA

statue-augustus

Aquesta obra va ser trobada l’any 1863 a Prima Porta, prop de la ciutat de Roma. La imatge original, que era de bronze, va ser encarregada pel Senat per dur a terme una gran campanya propagandística, ja que la imatge divinitzada de l’emperador era portada a les províncies de l’Imperi per reforçar en els ciutadans el sentiment de respecte i obediència al sobirà.

La imatge de l’emperador es presenta en un pedestal dempeus i descalça, fet que corresponia en el món clàssic als déus i mortals divinitzats quan es trobaven en l’Olimp. August va ser divinitzat quan va morir i la seva dona Lívia va ser convertida en sacerdotessa del seu culte.

Es representa vestit amb una túnica sobre la qual exhibeix una cuirassa musculada i esculpida amb relleus i una capa anomenada paludamentum, que li envolta la cintura i subjecta amb la mà esquerra. El braç dret s’enlaira exhibint una actitud segura, d’autoritat.

pie-augusto
Fotografia extreta de gozarte.wordpress.com

Sota la cama dreta trobem una figura que originalment no estava i que l’escultor de l’obra en marbre va decidir emprar per ajudar a sostenir l’enorme pes de la figura.

La figura la forma un Cupido a cavall d’un dofí, al·legoria que fa referència a l’origen diví de la seva gens. Segons la creença de l’època, la gens Júlia descendia de la mateixa Venus a través del seu fill Enees. La tradició va donar al fill d’Enees, Ascani, el nom de Iulius, fet que emparentava la gens Júlia amb els déus i amb els fundadors de Roma, ja que Ascani havia estat l’avantpassat de Ròmul i Rem.

Tant en la composició com en les proporcions l’estàtua segueix el model grec clàssic del Dorífor de Policlet i utilitza el contraposat: manté el tors recte alhora que eleva el maluc dret i flexiona la cama esquerra.

statue-augustus
August de Prima Porta
300px-doryphoros_man_napoli_inv6011-2
Dorífor de Policlet

Tot i que l’estil de l’obra està més proper a l’idealisme de l’època hel·lenística que del realisme llatí el rostre de l’emperador no reflecteix una bellesa ideal, sinó que mostra les pròpies faccions de l’emperador, que, encara que rejovenides, aconsegueixen un retrat psicològic perfecte en el qual es barregen l’autoritat amb la humanitat.

Cal destacar el treball detallat de l’obra en la seva part frontal, treball que manca a la part posterior com era habitual ja que els romans solien col·locar les imatges contra la paret.

Originalment l’escultura era policromada, com ho demostren les restes de daurat, púrpura i blau que encara es conserven.

LA CUIRASSA

L’emperador és representat amb la indumentària militar pròpia d’un general romà, en l’acte d’exhortar els soldats de les seves legions.

D’acord amb la funció propagandística de l’obra, els relleus de la cuirassa són escenes relacionades amb déus i amb algunes de les seves experiències militars. Destaquen a tots dos costats de la figura la representació de dues províncies pacificades sota el seu mandat, Hispània (costat esquerra de la figura) i la Gàl·lia (costat dret). També es representa el seu fillastre Tiberi i a la part inferior de la cuirassa, Diana i Apol·lo, divinitats protectores de la casa imperial. En el centre trobem el déu de la guerra Mart i sobre ell el carro del sol que il·lumina les passes d’August.

roma-escultura-pintura-y-mosaico-4-638
                                                  Fotografia extreta de slideshare.net

 

Tornar a la pàgina anterior -> OBRES


Fotografia emprada a la capçalera extreta de: historiarte1.wikispaces.com

Anuncis