GALLERIA DELL’ ACCADEMIA

 La Galleria dell’ Accademia, situada en la Via Ricasoli, a prop del convent de San Marc, és el segon museu més visitat de Florència i està dedicat a l’escultura i la pintura.

Galleria dell' Accademia
                                                             Fotografia extreta de passeiosnatoscana.com

HISTÒRIA

L’Acadèmia de Belles Arts va ser fundada l’any 1563 i la col·lecció es va formar l’any 1784 amb la finalitat d’oferir material d’estudi a tots els estudiants de dibuix.

COL·LECCIÓ

Miguel Ángel (Michellangelo Buonarotti) és l’autor que marca l’exposició i constitueix el gran reclam turístic d’aquest museu que, tot i ser petit, és el segon més visitat de Florència. Les principals obres que trobem són: els Captivi, el David i els esbossos de Sant Mateu i la Pietat.

Els quatre captius, esculpits entre 1521 i 1523, anomenats així perquè sembla que volen escapar de la pedra, efecte generat pel fet d’estar inacabats, precedeixen l’obra mestra del museu: el David.

ELS MITES DE PEDRA

hera
Juno Bartolini
venus
Venus Bartolini
untitled
Rapte de les Sabines

 

OBRES DESTACADES

EL DAVID

Aquesta escultura de marbre del Carrara, de més de 5 metres d’alt i un pes de 5572 kg, va ser esculpida per Miguel Angel Buonarotti entre els anys 1501 i 1504 per encàrrec de l’opera del Duomo de la catedral de Santa Maria del Fiore. Fins al 1910 va estar situada a la Plaça de la Senyoria de la capital toscana, i després va passar a l’interior de l’Academia.

David
                                                      Fotografia extreta de finanzas.com

Pel que fa l’anàlisi de l’obra, cal destacar que, a diferència d’altres representacions del David, com les de Donatello i Verrocchio, on apareix al costat de Goliat mort, en aquesta està sol, de manera que es dedueix que Miguel Angel volia representar el moment anterior a la batalla.

El David, en composició de contrapposto, va ser esculpit mitjançant cisell des de diferents punts de vista, ja que Miquel Àngel el va dissenyar perquè fos admirat des de qualsevol punt del seu perímetre, de manera diametralment oposada a la manera medieval que dissenyava les escultures per ser vistes exclusivament des de davant.

Les proporcions del David no corresponen exactament a les de la figura humana: el seu cap, mans i tors són més grans de l’estipulat segons les proporcions clàssiques. Això pot quedar justificat per la posició que originalment l’escultura havia d’ocupar,  un dels contraforts de la Catedral de Florència. Per tant, Miguel Àngel va jugar amb les dimensions tenint en compte la distància des de la quals les persones havien d’observar l’obra. L’element situat al peu dret ofereix l’estabilitat que la figura necessita per mantenir-se en peu.

Per últim, cal destacar una incoherència en l’obra, el David no està circumcidat tot i ser jueu. Aquest fet sol ser justificat perquè les obres d’art eren més dedicades a la bellesa que no a l’aspecte rigorosament religiós.

ALTRES OBRES DESTACADES

Altres obres importants que cal veure en el museu són: la Madonna del Mare de Botticelli; Venus i Cupido de Pontormo i les pintures de Filippino Lippi i Ridolfo Ghirlandaio.

RECURSOS ÚTILS

Tornar a la pàgina anterior -> MUSEUS

Tornar a la pàgina anterior -> OBRES