HERMES DE BELVEDERE

image-hermes_pio-clementino_inv907_n3

A mida natural, l’estàtua mostra un home jove totalment nu, musculat i dempeus, amb una clàmide recollida sobre l’espatlla i l’avantbraç esquerre.

L’obra va ser descoberta en torn a l’any 1540 en els jardins que rodejaven el mausoleu de l’emperador Adrià, avui Castell de Sant ‘Angelo, motiu pel qual es va creure durant molt de temps que l’escultura representava Antínous, un jove de bellesa extraordinària i conegut per la seva estreta relació amb l’emperador.

antin1131
Fotografia extreta de antinoos.info

No obstant això, el rostre idealitzat de la figura no representa el jove, sinó el déu Hermes. La clàmide enrotllada al voltant de l’avantbraç i el contraposat relaxat permeten identificar el personatge i la figura, de tipus praxiteliana. La còpia, realitzada en època adriana, es basa en una figura de bronze realitzada per Praxíteles o per la seva escola.

L’obra representa Hermes en el seu paper de psicopomp, és a dir, el que acompanya als difunts en el seu camí cap a la ultratomba. La divinitat presenta una actitud melancòlica mentre espera el difunt i la seva mirada es dirigeix a terra. La capa que està sobre la seva espatlla i doblegada en el seu avantbraç és una capa de viatge.

L’estàtua va ser comprada pel papa Pau lll (1534-1549) l’any 1543 per uns mil ducats.

Des del primer moment ja va ser coneguda com l’Antínous Admirandus, en relació al personatge que es creia que representava. L’obra va ser universalment admirada, es van realitzar còpies de bronze i marbre a Fontainebleau (s.XVl) i a Versalles (s.XVll) i fins i tot Carles l d’Anglaterra va afegir una còpia d’aquesta figura a la seva col·lecció.

antin1182
Còpies de l’Hermes de Belvedere situades als jardins de Versalles (fotografía extreta de antinoos.info)

Tornar a la pàgina anterior -> OBRES


Fotografia emprada a la capçalera extreta de: Wikipedia

 

Anuncis