MELÈAGRE

meleager_pio-clementino_inv490

 

 

Aquesta obra va passar a formar part de la coneguda Sala dels animals del Museu Pio-Clementino dins dels Museus Vaticans l’any 1770, quan Climent XlV (1769-1774) va traspassar-la del monestir de San Cosimato a la seva ubicació actual. El lloc on es va descobrir resta desconegut però segons algunes informacions va poder ser entre Portaportese i el Gianicolo o a la Vigna Pighini a l’Esquilí.

La composició està formada per una figura masculina exempta i nua, tot i que el seu sexe queda cobert. Una capa voreja el coll i baixa, agitada pel vent, per el braç esquerre. El braç dret s’amaga darrere la cintura, creant una postura juntament amb el peu dret de contraposat.  En el costat dret, s’observa un gos i a l’esquerre, el cap d’un porc senglar que acaba de matar. Aquest cap serveix de tercer peu per a la figura, que, gràcies a la seva forma corbada, descansa sobre ella.

Originalment el personatge d’aquesta còpia del s. ll dC, inspirada en un original atribuït a Escopas de la meitat del segle lV aC., anava armat amb un arc o una llança que han desaparegut. Cal remarcar però, que la capa, el gos i el porc senglar van ser afegits en la còpia i que en l’original no estaven.

scu127
Fotografia extreta de ancientrome.ru

El personatge que representa l’obra és Melèagre, fil d’Eneu i d’Altea, heroi,  i rei de Calidó. Com que el seu pare, en un sacrifici ofert a tots els déus, s’havia oblidat d’Àrtemis, la deessa envià un enorme senglar, anomenat senglar de Calidó, per tal de devastar tot el seu regne. Melèagre, per tal d’acabar amb el monstre, reuní tots els herois del seu temps. Finalment, va ser ell qui va acabar amb el porc. Tot i això, en repartir les despulles de l’animal, va esclatar una disputa, ja que Melèagre havia donat a Atalanta el cap i la pell perquè considerava que ella havia sigut la primera en fer-li una ferida al monstre. La discussió va acabar amb la mort de Plexip i Toxeu, germans d’Altea. Al cap d’uns dies, la mateixa Altea va buscar venjança posant al foc un tronc que segons les Moires havia de durar tant com la vida de l’heroi. Finalment, en consumir-se la fusta, Melèagre, morí.

Aquesta escultura representa el moment abans d’aquesta repartició, amb un Melèagre victoriós.

Tornar a la pàgina anterior -> OBRES


Fotografia emprada a la capçalera extreta de: mv.vatican.va