La mitologia

La paraula mitologia (mythologia) està composta de dues paraules d’origen grec: per una banda mythos (μῦθος) que significa aproximadament ‘relat’ i per l’altra logos (λόγος), paraula que presenta una gran diversitat de significats: raonament, expressió, pensament, ciència…

Podem entendre la mitologia com aquell conjunt de mites que expressen la ideologia d’un col·lectiu, del poble que els ha creat. Gràcies a aquesta, podem conèixer l’estil de vida d’aquelles societats passades.

D’altra banda, també s’entén el concepte de mitologia com l’estudi i anàlisi dels diferents mites existents.

El mite clàssic dóna resposta a les qüestions més profundes i més serioses que el gènere humà pot plantejar-se: les estructures fonamentals de la seva existència, el seu origen i el seu destí, el més enllà… A més, dóna una explicació sobre allò que no és comprensible, relacionat sempre la raó amb alguna de les divinitats que formen el sistema mitològic de cada poble.

 

Arbre_geneal_gic_mit._grega
                              –Arbre genealògic de la mitología grega – Extret de markusseven.blogspot.com

El terme mite ha pres al llarg de la història connotacions infinites i una pluralitat de sentits que fan que la tasca de donar una definició vàlida resulti quasi impossible.

Sovint, el mite és definit com a llegenda o  ficció al·legòrica, protagonitzada per éssers divins, fet que porta a la relació del mite amb la religió. Realment, aquesta definició resulta equivoca i mediocre, ja que no cobreix ni l’essència del mite ni la quantitat de significats que la paraula pot adoptar. El mite té tantes definicions com enfocaments. Els mites no només ens expliquen històries sobre déus sinó que ens ofereixen una sorprenent varietat de temes, motius i funcions.

”No hi ha cap definició de mite. No hi ha cap forma platònica del mite que s’ajusti a tots els casos reals. Els mites… difereixen enormement en la seva morfologia i en la seva funció social.” ¹              

Així doncs, el fet de donar una definició a un terme tan plural ha sigut motiu de discussions en el món del pensament.

El catedràtic de filologia grega, Carlos García Gual, proposa en el seu llibre ”La Mitología: Interpretaciones del pensamiento mítico” una definició que permet delimitar l’extensió del significat del terme i establir els trets comuns entre el que és considerat un mite:

”El mite és un relat tradicional que es refereix a actuacions memorables i exemplars de personatges extraordinaris en un temps prestigiós i llunyà” ²

En primer terme, el mite és una narració que explica una història coneguda per molts i que és transmesa de generació en generació. Per tant, es nega el fet que un mite sigui una ficció momentània, ja que forma part d’una cultura o tradició que el manté al llarg del temps.

A més, tot el que és mite té un caràcter dramàtic i exemplar. Els mites expliquen aspectes que interessen a la comunitat i que relaten, per exemple, la primera vegada que es produeixen uns fets i les seves conseqüències.

”El mite garanteix a l’home que el que ell es prepara ja ha estat realitzat; l’ajuda a rebutjar els dubtes que podria concebre respecte al resultat de la seva empresa.” 3                                                          

El caràcter dramàtic del mite, a través de personatges i accions extraordinàries en un món irreal, té la funció d’explicar realment com és el món i per què les coses són com són. Per això mateix, els mites estan protagonitzats per éssers extraordinaris, que tant poden ser divins com no. Aquests personatges poden adoptar forma humana, com els déus de la mitologia grega, o no, com ho demostren les divinitats hindús que prenen la forma d’un elefant.

Tot i la variabilitat de formes que poden adoptar els personatges, sembla clar que superen a la realitat natural i/o humana  (alguns són gegants, altres monstres, etc.) però el tret que els uneix és la forma en la qual es comporten, ja que tots es mouen per impulsos humans (s’enamoren, senten ira…).

Els mites, a través de la rememorització de successos que van tenir lloc en un temps passat i en un món completament diferent, expliquen per què les coses han arribat a ser així, i senyalen aquests personatges com els principals responsables.

Per tant,  podríem dir que els mites ens donen una primera interpretació del món (com va ser creat, com ha canviat, els motius que han portat a les coses ha ser així…) de forma bàsica i comprensible.

Ara bé, quina és llavors la diferència entre mite i conte? És cert que el mite coincideix en certs aspectes en una narració tan simple com la que ens ofereix un conte. Coincideixen en l’evocació d’una atmosfera meravellosa, en l’actuació d’uns personatges extraordinaris i, en certa manera, formen part d’una imaginació que pot resultar infantil.

És cert doncs que els mites poden arribar, com també els contes, a ser inversemblants. Però realment, i al contrari dels contes que busquen encaixar les seves històries en la realitat i fer-les creïbles, els mites no pretenen ser versemblants. Pertanyen a un imaginari fora del món empíric i es neguen a formar part d’un món on la realitat es limita. Només busquen ser creïbles per als seus creients sense importar si el que diuen pot ser comprovat al món empíric (a la natura) o no.

Pel que fa la mitologia clàssica, exposada per primera vegada en escrit en el famós poema Teogonia d’Hesíode, cal remarcar la finalitat didàctica que volia aconseguir. És a dir, a més d’explicar l’origen de les coses, un dels seus principals objectius era el d’adoctrinar la societat dins d’unes normes de comportament. Els mites exposaven conductes reprovables, que eren castigades pels mateixos déus, amb la finalitat de marcar unes pautes d’actuació.


1. Stephen Kirk, Geoffrey. El mito. Su significado y función en las distintas culturas. Ed. Seix Barral, Barcelona 1973. ISBN: 9788421120132

2. García Gual, Carlos. La Mitología: Interpretaciones del pensamiento mítico. Editorial Montesinos, 1997. ISBN: 9788489354470.

3. Eliade, Mirce. Aspectos del mito. Editorial Paidos Iberica, 2000. ISBN: 9788449308475

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s