Rapte de les Sabines

——sabinas

 

Aquesta composició va ser realitzada en un sol bloc de marbre blanc per l’artista flamenc Giovanni Bologna, més conegut com a Giambologna.

L’obra constitueix un grup escultòric, exempta, d’uns 410 cm d’alçada realitzat a partir de la tècnica de la talla. L’escultura està formada per les figures de tres personatges despullats: un home jove, que ocupa la part central i que, amb molta força, subjecta una dona que sembla voler separar-se del seu segrestador. El jove sembla immobilitzar amb les cames un home madur amb barba ajupit que mostra expressió de desesperació i neguit.

firenze-signoria-ratto-delle-sabine-particolare
El dramatisme i expressivitat dels personatges són dues de les característiques del manierisme – Fotografia estreta de annairobert.wordpress.com

L’obra emana moviment, dinamisme i expressivitat. Les tres figures es relacionen entre elles per la unió dels seus cossos gràcies de l’estructura serpentinata, un recurs escultòric consistent a reproduir el gir en espiral ascendent de les figures. Aquesta tècnica fa que l’escultura no tingui un sol punt de vista i obliga  l’espectador a vorejar-la per observar l’acció en el seu conjunt.

Però no només es relacionen en l’aspecte físic amb un excel·lent representació dels cossos en acció, sinó que el joc dinàmic de les mirades i la captació psicològica de lluita i patiment de la noia i l’home madur, que recorda a la figura del Laoocont, fan d’aquesta obra un autèntic plaer per als sentits.

L’obra representa una de les llegendes relacionades amb la fundació de Roma, el Rapte de les Sabines, narrada per Plutarc a Vides (segle I dC.) i per Tit Livi a Història de Roma (59 aC. -17 aC.).

La llegenda explica que Ròmul, fundador de Roma, va convidar els habitants de les poblacions properes (entre els quals estaven els sabins) per assistir a la celebració d’uns jocs esportius. Segons s’explica, la ciutat estava escassa de dones i per tant, Ròmul, havia convingut amb els romans que, quan fes un senyal, els romans raptarien les dones solteres.

El moment que plasma aquestaRapte de les Sabines obra és el rapte d’una sabina a mans d’un romà a la vista del que sembla el seu marit.  Els cossos dels tres personatges simbolitzen la història: el romà, fort i valent, ocupa el centre de l’escena, dibuixant un cercle encorbat, mentre que la sabina, amb una postura semblant a la Proserpina de Bernini, intenta despendre’s del romà i lluita per escapar. Per últim, la figura del marit vençut en la part inferior, mostrant una clara simbologia de derrota, dóna equilibri a la figura.

L’allargament de les figures, el dramatisme i el moviment defineixen el caràcter manierista de l’obra, moviment que trencava amb els ideals classicistes del Renaixement i que s’apropa al que serà el Barroc.

Actualment la peça original es pot observar a la Loggia dei Lanzi de la Piazza della Signoria, mentre que a la Accademia es pot gaudir d’un model en terracota.

Tornar a la pàgina anterior -> OBRES


Fotografia emprada a la capçalera extreta de: tom-historiadelarte.blogspot.com

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s