RAPTE DE POLIXENA

pio-fedi-rapto-polixena-ratto-polissena-loggia-dei-lanzi

Aquest grup escultòric va ser realitzat en un sol bloc de marbre mitjançant la tècnica de la talla per l’autor romàntic italià Pio Fedi.

La composició exempta presenta una estructura serpentinata, que obliga l’espectador a rodejar-la per observar l’acció en el seu conjunt. L’escultura mostra una forma de triangle rectangle amb una ‘’hipotenusa’’ que marca l’estructura diagonalitzada de l’obra.

pio-fedi-rapto-polixena-ratto-polissena-loggia-dei-lanzi
Fotografia extreta de noatodoorg.wordpress.com

Quatre són les figures que protagonitzen l’acció. Destaca la figura masculina amb casc, dempeus, nua i atlètica, que subjecta amb la mà esquerra una dona que sembla haver perdut la consciència i que és representada mig despullada, ja que perd les robes a causa del caràcter violent de l’acció. A la mà dreta, el personatge masculí subjecta un arma amb la qual sembla voler atacar una altra figura femenina que sembla pregar amb les mans esteses que no s’emporti la dona. La base de la composició està ocupada per un personatge masculí que sembla mort i que presenta una posició cargolada.

L’autor aconsegueix aportar a l’obra un moviment summament aconseguit gràcies al seu joc amb les postures dels personatges i la tensió que presenten. A  més, dóna un caràcter dramàtic a l’obra que accentua, encara més, la seva bellesa .

L’obra representa el Rapte de Polixena, història que s’ha conegut gràcies a les tragèdies de la Grècia clàssica que narren episodis sobre la guerra de Troia com Hècuba o Les troianes.

Segons la llegenda, un oracle va profetitzar que Troia no seria derrotada si Troilos, príncep de Troia, complia els vint anys. La seva germana Polixena i ell van caure en una emboscada i Aquil·les va matar el jove. Polixena no va ser assassinada, ja que Aquil·les se’n va enamorar. Algunes versions apunten que Polixena va oferir-se com esclava a Aquil·les, mentre que altres asseguren que Aquil·les va prometre als troians que si li permetien casar-se amb la princesa, persuadiria els aqueus per abandonar Troia. Sembla ser que el secret del taló vulnerable d’Aquil·les va ser descobert per Polixena i, així, quan l’heroi anava a trobar-se amb ella per concertar el casament, l’heroi va morir en una emboscada perpetrada per Deífob, Paris i la princesa.

Més tard, després del saqueig de Troia, el fantasma d’Aquil·les es va aparèixer als supervivents de la guerra i els va exigir que Polixena fos sacrificada. El seu fill Neoptòlem la va decapitar sobre la tomba d’Aquil·les.

L’escultura mostra el moment exacte en el qual Neoptòlem (figura masculina 1) rapta la princesa troiana mentre la seva mare, Hècuba, intenta evitar-ho. El personatge estès a terra representa Aquil·les, mort a causa de la trampa de Polixena.

2264699777_14c4952c3e_b
                                                                                     –Fotografia extreta de flickr.com

L’autor es va inspirar en les escultures de Lorenzo Bartolini i en les d’Antonio Canova, on la fisonomia és la protagonista,  a l’hora de realitzar aquesta composició.

Tornar a la pàgina anterior -> OBRES


Fotografia emprada a la capçalera extreta de: noatodoorg.wordpress.com

Anuncis