RAPTE DE PROSERPINA

—-

‘El Rapte de Proserpina és un grup de marbre realitzat entre els anys 1621 i 1622 per l’artista italià Gian Lorenzo Bernini.

L’obra, de quasi tres metres d’alçada, es troba actualment a la Galleria Borghese. Va ser encarregada pel Cardenal Scipione Borghese, mecenes de Bernini. Més tard, aquest se la cedirà al cardenal Ludovico Ludovisi (nebot del papa Gregori XV) per a decorar la seva mansió. No serà fins a l’any 1909 quan l’Estat Italià comprarà l’obra i la retornarà a la Galleria Borghese.

Aquesta escultura, exempta i monocromada, està inspirada en una de les històries que són narrades a les famoses Metamorfosis d’Ovidi. L’home musculós representa Plutó (Hades en la mitologia grega), déu dels inferns, raptant Prosèrpina, filla de Zeus i Ceres, deessa de l’agricultura. La jove crida i lluita per alliberar-se’n, girant i retorçant el cos, però tot és debades, ja que acaben d’entrar a l’infern, com simbolitza el gos Cerber, utilitzat aquí per donar estabilitat a les figures.DSC_0352

Segons la mitologia, Plutó es va enamorar de Prosèrpina mentre aquesta agafava lliris amb les seves amigues nimfes. Ell, bojament enamorat, la va raptar i la va portar als inferns. La seva mare, desesperada, la va buscar dia i nit fins que va arribar a Sicília i va veure el cinturó que portava la seva filla. Enfadada, va maleir la terra per no haver-la ajudat i la va tornar estéril.

Zeus, per tal de controlar la situació, va ordenar a Plutó que retornés Prosèrpina, fet que no era possible ja que la noia havia menjat grans de magrana i ingerir qualsevol aliment del Tàrtar  encadenava per sempre a ell.

Finalment, Zeus va decidir que la jove es quedaria sis mesos amb Plutó i sis mesos amb la seva mare. D’aquesta manera s’explicava el curs de les estacions de l’any, perquè quan Prosèrpina estava a l’Infern, les flors i els productes de la terra no creixien (tardor i hivern) mentre que quan estava amb la seva mare tot començava a brotar (primavera i estiu).

L’obra va ser realitzada per ser vista de front. No obstant això, tots els angles van ser treballats amb molt de detall i l’obra no ofereix cap punt de vista complet sinó que obliga a rodejar-la per contemplar-ne la totalitat.

La llum té un paper molt important en l’obra, ja que ressalta les formes de la figura i li dóna vida al marbre.  L’escultura mostra un gran mestratge en l’ús del material que, utilitzat en una composició diagonal, accentua el dramatisme barroc que té l’obra. Cada detall està impecablement treballat, la cella del déu deformada a causa de l’empenta de Prosèrpina, les llàgrimes de la noia, els dits del déu enfonsant-se en la carn de la noia quan tracta d’immobilitzar-la…

DSC_0397

És extraordinari el treball en la pell del déu, que sembla freda i rugosa en contraposició amb la suavitat que emana de la pell de Prosèrpina. La creació de sensualitat i erotisme que l’autor aconsegueix voreja  l’exquisidesa.

Cal destacar que Bernini va realitzar aquesta obra amb només 23 anys i forma part del conegut ‘Grup Borghese’ format pel ‘David’, l’obra ‘Eneas, Anquises i Ascani’ i la famosa ‘Apol·lo i Dafne’.

Tornar a la pàgina anterior -> OBRES


Fotografia emprada a la capçalera extreta de: fansshare.com

Anuncis

Un pensament sobre “RAPTE DE PROSERPINA

  1. Un treball excepcional.
    M’encanta la manera en la qual expresses cada detall, tens una gran capacitat d’atrapar al lector.
    Un dels millors blocs que he vist sobre un tema tan preuat per a mi, espero que segueixi creixent aquesta pàgina perquè s’aprecia que s’ha fet amb molt d’esforç.
    PD; si les imatges les vas tomar tu, IMPRESSIONANT!!

    Liked by 1 person

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s