VENUS AJUPIDA

lely_venus_bm_1963

Aquesta escultura, d’uns 92cm d’alçada, va ser possiblement un encàrrec del rei de Bitinia, Nicomedes, al seu súbdit Doidalsas per tal de decorar un santuari de la capital, segons narra l’escriptor romà Plini.

La composició està formada per una figura femenina exempta, ja que la forma piramidal en la qual està realitzada permet observar-la des de molts punts de vista. Es troba ajupida i totalment nua. El modelat del cap, la carnositat del seu cos, la postura que manté i el modelatge dels seus cabells denota la recerca de la bellesa i del realisme que l’autor ha volgut aconseguir amb aquesta obra.

Per la seva postura, es pot interpretar que Doidalsas esculpeix la deessa mentre s’està banyant. Aquest tema, ja des de Praxíteles, va ser prou utilitzat. Els autors, representaven Afrodita banyant-se o sortint del mar com a excusa per mostrar la seva nuesa. Amb la seva mà esquerra, recolzada sobre la seva cuixa, intenta tapar el seu pubis, mentre que la mà esquerra puja de forma delicada cap a les seves espatlles per tal de netejar-se o per protegir-se de l’aigua, si no es ella mateixa qui s’està banyant. El seu cap està inclinat i girat 90ª graus cap a la seva dreta. Segons el tema, es pot deduir que l’obra podria haver format part d’una font.

33e4r5t5fgrt
                                                                                   Fotografia extreta de api.ning.com

 

L’escultura destaca pels seus volums, la seva actitud de moviment i els clarobscurs que enriqueixen la composició.

Pertany a l’estil grec hel·lenístic (323 aC -30 aC). Aquest, al contrari que els precedents, va deixar de basar-se en models ideals per representar models més naturalistes a partir de la perfecció directa de la realitat. Per aquesta raó, Afrodita es representa com una mortal més, representant la bellesa que la figura humana pot aconseguir i reflectint la perfecció de l’anatomia humana.

Tornar a la pàgina anterior -> OBRES


Fotografia emprada a la capçalera extreta de: wikipedia

Anuncis