VICTÒRIA DE SAMOTRÀCIA

ea6e0994aba2013aecb692c154054631

La imponent Victòria de Samotràcia, d’autor desconegut, va ser feta entre els anys 190 i 200 aC. L’obra va ser descoberta l’any 1863 a la petita illa de Samotràcia (al nord-est de l’Egeu) per Charles Champoiseau. S’ha suggerit que, pel tipus de buc representat i el marbre gris utilitzat, aquest monument va ser dedicat pels rodis en commemoració de la victòria naval en la batalla de Myonnisos, la victòria de Rodes en 190 aC contra la flota d’Antíoc III de Síria. La seva ubicació actual és al Museu del Louvre.

La deessa Nike és representada amb forma de dona alada sobre la proa d’un vaixell, lleument inclinada per fer front al vent que bufa fortament. Es diu que, segons la ubicació, el treball estava destinat a ser vist des del costat esquerre frontal; això explica perquè el costat dret del cos és molt menys detallat.

És una estàtua exempta i dempeus. L’escultura va ser esculpida en marbre de Paros per mitjà de la talla i la nau que la sosté en marbre gris, de procedència desconeguda. Fa uns 328 cm amb les ales incloses.

La figura, projectada cap endavant, com si necessités més les ales que els peus per caminar, rep el vent marí que fa que la roba se li enganxi al cos. Vesteix un pèplum molt fi, transparent, lligat amb un nus sota el pit, que pressiona la tela. Els infinits plecs d’aquesta vestimenta tan lleugera flueixen al voltant del cos, s’enganxen al pit i al ventre, insinuen i realcen les seves belles formes arrodonides. El mantell, que li cau de l’esquena, se li entortolliga entre les cames, per acció del vent, mentre que per darrere els extrems del vestit es despleguen arremolinats. Tot això aconsegueix que la figura tingui molt de moviment, però sigui proporcionada i alhora també simètrica. La figura de la deessa en si és monocroma, té un acabat polit, amb nombrosos plecs, uns profunds i d’altres no tant.

L’estil de l’obra és hel·lenístic, com es veu en la intensificació del moviment, la postura i la composició, que ens obliga a mirar l’obra des de diversos angles, i la tendència al colossalisme.

La funció de l’escultura és un exvot a la deessa Niké, que commemora la victòria dels rodis sobre Antíoc III.

Fotografia capçalera: rtve.es

Tornar a la pàgina anterior -> OBRES

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s